Krisaya merupakan antara orang yang paling awal saya kenal di Taiwan, sebabnya adalah kerana beliau juga merupakan teman sekelas saya ketika menuntut semester pertama di CLC. Pangkat kakak lah ni. Idola. Bukan senang nak tamatkan PhD. Beliau mengambil masa hampir 5 tahun untuk menghabiskan pengajiannya di sini yang ditaja sepenuhnya oleh NCKU. Menariknya, walaupun Krisaya merupakan pelajar tajaan NCKU, oleh kerana NCKU tiada kemudahan dan bengkel seramik, jadi mereka bekerjama dengan National Tainan University of Arts untuk memberi kebenaran Krisaya akses kepada bengkel seramik mereka yang serba lengkap.
Saya dan Uyen mencuri masa melawat pameran seramik Krisaya yang diadakan pada minggu yang sama dengan Oral Defense beliau di National Tainan University of Arts yang terletak di luar bandar Tainan.
Segar betul udara di sini. Kawasan luar universiti merupakan ladang sayur-sayuran dan buah-buahan.
Melawat bengkel seramik.
PhD Oral Defense 博士班論文口試
Sis Krisaya finally graduated from PhD kaaaa 🎓✌💅
Krisaya
Luenganantakul is a ceramic artist and a lecturer. She has taught full-time at
Chulalongkorn University, and part-time at Assumption University in Thailand.
She has been Artist-in-Residence at several international centers, such as
Shigaraki Ceramic Culture Park, Japan 2017, the Arctic Ceramic Center, Finland,
2015, Medalta, Canada, 2013, Watershed Ceramic Arts Center, Maine, USA, 2007-2008.
She has also written a number of contemporary ceramic arts articles which have
been published in magazines and ceramic journals in Thailand. She is currently
a PhD candidate at the Institute of Creative Industries Design at National
Cheng Kung University, Tainan, Taiwan. She is also working on practice-based
research in Ceramic Arts at Tainan University of the Arts, Tainan, Taiwan. She
graduated as a Master of Fine Arts in Ceramic Arts at Rochester Institute of
Technology, Rochester, New York.
Krisaya
believes that the power of making things by hand stimulates both the mind and
life itself. While working on her ceramic projects with a repetitive process,
she finds that making contact with new materials and processes takes time for
human muscle memory to adapt. It allows her to understand both the physical
body and the mind and spirit of the activity as a meditating process, and as a
metaphor of life. She sees the process of creation as fluid and like the act of
breathing.
---
黃柳是一位泰籍陶藝藝術家,畢業於美國紐約州羅徹斯特理工學院,取得陶藝的藝術創作碩士學歷。目前黃柳為國立成功大學創意產業設計研究所博士候選人,並與國立臺南藝術大學合作,從事陶藝的創作實務研究。除創作者身分外,同時亦為大學講師(泰國朱拉隆功大學與易三倉大學)。黃柳的國際駐村經歷十分豐富,包含2017年日本滋賀縣立陶芸の森、2015年芬蘭北極陶藝中心、2013年加拿大Medalta陶藝美術館,以及2007年至2008年美國緬因Watershed
陶藝中心;同時也撰寫當代陶藝評論,並出版於泰國藝術雜誌及陶藝期刊。
黃柳相信手作的力量會激發人的心智。藉由重複創作陶藝,她發覺人的身體需要時間來接觸並熟悉新的媒材與創作過程。這樣的體會讓她瞭解,除了外在身體,從事創作的心靈也是一個調整過程,也是生命的隱喻;黃柳將她的過程視為像呼吸般一樣流暢。