Skip to main content

Translate

學習華語的心得

Tulisan ini merupakan karangan yang saya tulis setelah mendapat biasiswa NCKU CLC Outstanding Achievement Scholarship (學習成效優良獎助學金). Inti pati tulisan ini berkisarkan bagaimanana saya tergerak hati nak pergi belajar di Taiwan, apa yang membuatkan saya tertarik untuk memilih NCKU dan lain-lain. Jemput baca:

  • 為什麼您來台灣學中文?為什麼您選擇來成功大學華語中心?您是如何知道成功大學華語中心的?


我叫安伊薩,來自馬來西亞。我是20179月來台灣後才開始學中文的。我之前在馬來西亞念大學的一名學姐給我介紹了台灣的各種事情,以及分享她在台灣學中文的經驗,她說台灣人都滿友善的,而且這裡有很美不勝收值得探索的自然環境。她曾問我:
「為何妳才剛碩士畢業就要去找工作,何不花一段時間來台灣學中文呢?
   後來,我決定了要來這裡。我選擇來成大是因為成大是台灣最好的大學之一。過去,我曾上網瀏覽過一些台灣各種華語中心的網站,發現成大的短片拍得很好看,學生們也都看似愉快,並且我也發現成大位於台南,也就是說在這裡的外國人比較少,因此我不需要用英文跟當地人溝通。

我還記得我來台灣的那一天,我不認識任何人,這是我第一次出國留學,我不太了解台灣是怎麼樣的國家,但我知道台灣以珍珠奶茶和流星花園的電視劇聞名世界。當我一個人從高雄機場坐車到台南來時,我無法跟司機溝通,他試著用中文跟我說話,可是我什麼都聽不懂、看不懂。 我擔心要如何在台灣過生活

但至今我已在這裡住了一年半了,我個人認為在說中文的環境學中文,我的中文進步得相當多,也相當快。除了在成大的華語中心學中文以外,在生活中,我也得到了很多中文學習經驗。

譬如,去年底,我參加了『國立國父紀念館2018年外籍學生華語文演講』比賽。這是我第一次參加中文演講比賽,所以我很認真地看待這次比賽。在準備比賽的過程中,老師和朋友幫我訓練演講,尤其是聲調部分。比賽前一天,我真是又緊張又興奮,也擔心自己上台會表現不好。當天,其他的參賽者講的內容都很豐富精彩。我能感受到他們都有豐富的演講經驗,我的中文水平跟他們相比實在差太多了,大概有三分之二的內容我都聽不懂。終於輪到我了,我的心像十五個吊桶一樣,七上八下的,腿也有些不聽使喚了,還有點發抖。我不知用了多少力氣才走上講台。我僵硬地站著,心裡十分忐忑不安。雖然結果不盡如人意,但是讓我再一次認識到了中文的美麗。我也很開心能完成演講,覺得這是一個非常有意義的經驗。這個演講比賽將激勵我繼續學習中文。
  •   這個獎學金會帶給您什麼學習上的幫助?

關於學習中文,我打算繼續學到最高的班級I 班,然後回到自己的國家傳播中文的美好。我想為中文的國際化貢獻小小的一份心力,所以非常希望擁有這個獎學金,幫助我能繼續在成大學習中文。
  •    您會給第一次來這裡學中文的學生什麼樣的建議,讓他們可以習慣在這裡的學習生活?

放眼全台,台南是一個適合學中文的地方。台南具有特色之處就在於不僅是台灣的美食首都,也有不少名勝古蹟、市集等,即使是小巷內都有著新奇小店。在台南你隨時都可以安排說走就走的小探險。另外一點是,我一到這裡就愛上了, 因為非常方便, 有這麼多的便利商店, 也非常安全, 凌晨時可以自己一個人走出去買東西。

在交通方面,住在成大附近非常方便。從其他地方要來這裡就是搭火車到台南火車站,出後站就到成大了。環境也比較清靜。只要你一雙腿還會走路,就算沒機車,火車站附近的生活滿便利的。

在上課中,讓我有機會認識到來自不同國家的朋友。再加上老師的教育方式很好玩,我們也能自由表達自己的意見,討論時大家互相分享自己的看法,光是聽到這些就讓我覺得上課的內容很精彩,有助於提升我的中文能力,成效極佳。
『運動有益健康』
除了學習以外,成大也提供了學生滿多的運動設備,有溫水泳池、 健身房、羽球及桌球等,讓學生很開心,所以推薦大家來這裡學文!


Popular posts from this blog

Singapore Day Trip (Bhg. 1)

Singapore Day Trip atau lawatan sehari ke Singapura ini tercetus selepas saya membaca post di Facebook mengenai pameran manuskrip Melayu dan pameran seni di sana. Dan kebetulan kak L yang sudah bermastautin di Johor Bahru selama 3 tahun belum pernah menjejakkan kaki ke sana. "Rugilah kak kerja JB tak pernah pergi Singapura. CIQ pun dekat dengan rumah kita. 5 minit je. Jom!" "Nak kena bawa apa?"  "Bawa passport, pen, air minum, payung."  Post ini saya tulis khusus untuk kalian yang berminat untuk ke kota Singa menaiki pengangkutan awam dari Johor Bahru. Mungkin gelisah, takut-takut mahal pula belanja nak ke seberang tambak.... ___________________________ Untuk lawatan kali ini, saya akan cerita perjalanan dari Johor Bahru ke Singapura. Saya dan kak L masuk Singapura melalui Woodlands. Destinasi pertama kami ialah JB Sentral untuk tukar duit dan seterusnya ke Kompleks Kastam, Imigresen dan Kuarantin, Bangunan Sultan Iskandar (nama singkata

Singapore Day Trip (Bhg. 2)

Sambungan dari  post sebelum ini mengenai perjalanan menaiki bas dari CIQ Johor Bahru ke negara jiran, Singapura . Mudah je, kan? Sampai sahaja di stesen MRT Bugis, dengar sayup-sayup azan menandakan masuknya waktu solat Zuhur. Kami singgah solat Zuhur terlebih dahulu di Masjid Sultan dan kemudiannya mengisi perut di Beach Road. Eloklah kiranya tahu selok belok tempat tujuan supaya jimat masa berjalan. Kebetulan tempat yang kami nak pergi ini semuanya terletak di sepanjang laluan North Bridge Road. Boleh muat turun peta di laman Singapore Tourism. Sungguh hijau dan redup persekitaran Bugis ini. Walaupun kami sampai di sini pada waktu tengah hari, masih terdapat penduduk yang meluangkan masa berjogging sekitar sini. Tempat makan murtabak yang terkenal, Restoran Zam Zam terletak berhadapan dengan Masjid Sultan. Kawasan di sini juga merupakan tempat tarikan pelancong dari pelbagai negara yang ingin menyelami sejarah di bumi Temasik ini. Istana Kampong Glam

Tauhu Busuk

Semalam bawa kawan sebilik yang baru dengan adik dia jalan-jalan. Kenalkan bandar Tainan, macam mana nak naik bas, tren dekat sini, dekat mana tempat-tempat murah, berbaloi nak beli barang dan pada sebelah malam pula, bawa mereka makan tauhu busuk 臭豆腐 (chòu dòufu) !  Rakan sebilik ini pula rupanya pernah ambil kursus masakan dan bekerja sebagai cef dekat pejabat Facebook di kota Singapura. Senang hati bila dia pun cakap tauhu tu SEDAP! Kedai tu pun nampak bersih! Saya memang suka makan tauhu busuk ni. Baunya busuk semacam tauhu ni dah melalui proses fermentasi, tapi bau busuk dia bagi saya taklah sekuat bau buah durian dan petai! Bila dah siap dia goreng, bau busuknya berkurangan. Rasanya macam kita makan tauhu sumbat. Selalunya ia dihidangkan dengan sayuran seakan sayur kimchi. Hidangan ini sangat lah terkenal sebagai makanan jalanan 'street food' di pasar malam sekitar Taiwan. Harga di tauhu busuk yang dijual di Tainan sekitar TW$40-60 sepinggan.  *Tips dia kalau na

Huayu Enrichment Scholarship: The Application

Sambil-sambil cari kerja, ternampak pula 'timeline' dekat Facebook gambar ini... Alumni? Taiwan? Apa kak H buat dekat Taiwan? Bukan ke dia dah kerja? Sempat pula belajar ke Taiwan? Dia belajar apa dekat sana? Scroll 'timeline' Facebook kak H, tanya kak L yang merupakan rakan karib kak H-saya sebilik dengan kak L sewaktu pengajian ijazah 3 ta hun dulu....Rupanya kak H belajar mandarin (juga dikenali sebagai huayu, guoyu, hanyu, putonghua, zhongwen, standard chinese ) di National Taiwan University  (NTU) menggunakan biasiswa Huayu Enrichment Scholarship!   Apabila saya buka laman web Taipei Economic and Cultural Office in Malaysia (TECO) , ada pelbagai biasiswa yang ditawarkan oleh Taiwan:  MOE Taiwan Scholarship MOST Taiwan Scholarship MOE APEC Scholarship ICDF Scholarship Taiwan Fellowship Research Grant . . . dan . MOE Huayu Enrichment Scholarship - bila tengok tarikh akhir mohon lagi 3 minggu!  31.3.2017!   Macam seronok je belajar ba

Singapore Day Trip (Bhg. 3)

Setelah mengetahui sedikit sebanyak cara untuk naik bas dari Johor Bahru ke Singapura dan makan sup tulang merah , post kali ini adalah berkenaan tempat yang kami lawati... Pertama, kami melawat National Library Singapore untuk melihat pameran 'Tales of the Malay World: Manuscripts and Early Books' . Masuk percuma. 'Locker' percuma. Rasa kagum melihat sendiri naskah lama tulisan jawi. Sangat halus & teliti penulisannya. Dari MRT Bugis boleh nampak bangunan perpustakaan ini. Ia terletak bersebelahan pusat beli belah Bugis Junction dan Intercontinental Hotel. Bugis Junction Bangunan perpustakaan. Kami dapat tahu mengenai pameran ini setelah membaca sebuah artikel di surat khabar New Straits Times>  On the Trails of Malay Manuscripts Pameran di Tingkat 10. 'Handbag' boleh bawa masuk, pastikan tidak bawa makanan. Beg besar kena letak dalam 'locker.' Hampir sejam kami menghabiskan masa di sini. Khusyuk membaca