Sebenarnya saya 2x ambil kelas H. Kali pertama ambil kelas H, GAGAL.
.
.
.
Kebiasaannya di CLC, lebih tinggi tahap pelajar tersebut, makin sedikit bilangan pelajar dalam kelas. Jadi bila gagal kena ulang balik kelas, maka 'repeat class' pun sama-sama juga! Inilah yang berlaku kepada saya...
Semasa di kelas G, kami menggunakan buku teks vol 5 di mana topiknya berkisar isu-isu sensasi untuk didebatkan dan setiap topik ada 2 karangan iaitu 1 karangan menyokong ataupun bersetuju dengan isu berkenaan dan satu lagi membangkang dan membantah isu tersebut.
Contoh topik: relevan lagikah hukuman gantung sampai mati, isu LGBT, makanan GMO, isu ibu tumpang 'surrogate mother'.
Untuk kelas H dan I pula, buku teks vol 6 menggunakan keratan akhbar atau majalah sebenar sebagai artikel yang perlu dipelajari. Jadi, kosa katanya merupakan kosa kata harian yang ditemui di media cetak. Antara contoh kerja rumah di mana laoshi akan memberi setiap pelajar artikel harian dan keesokan harinya perlu dikongsikan apa yang kita faham kepada rakan sekelas yang lain. Selain itu, perlu 'highlight'kan kosa kata dan tatabahasa yang telah dipelajari.
Keratan akhbar mengenai pengasas PHISON, asal dari Sekinchan yang dikatakan pencipta pertama USB. Bila buat pembentangan dalam kelas, baru perasan akhbar Malaysia menggunakan kedua-dua karekter 'traditional' dan 'simplified. '
Vol. 6.
Buku yang digunakan semasa di kelas H dan I.
Masih lagi guna buku teks yang sama, 當代中文課程 (A Course in Contemporary Chinese ) terbitan Mandarin Training Center National Taiwan Normal University NTNU. Berbanding buku vol. 5, saya lebih suka kandungan buku teks vol. 6, rasa lebih 'real', terutama bahagian rencana. Setiap tajuk buku mempunyai 2 rencana, rencana ini pula adalah dipilih daripada bahan media cetak yang sebenar. Tetapi saya rasa lebih susah dan perlu lebih masa untuk menjawab bahagian tatabahasa kerana setiap jawapan kepada soalan memerlukan pelajar menulis dalam bentuk karangan pendek.
Semasa di kelas I, saya terpaksa tukar semula kepada kelas individu 1-1 kerana tiada lagi pelajar baru dan tinggal saya seorang sahaja pelajar level I yang ada...Oleh itu, laoshi memberi kebebasan kepada saya untuk menentukan mode pembelajaran. Sebelum ini, ada pelajar I yang memilih untuk mengkhusus kepada bahan bacaan sastera, klasik dan ada juga memilih untuk belajar terjemahan. Bagi saya pula, saya memilih untuk mengkhusus kepada bidang keusahawanan dan perniagaan. Jadi semasa di kelas I, selain menggunakan buku teks vol. 6, saya juga berpeluang menggunakan buku Far East Business Chinese vol 1, 2 dan 3, yang mengkhususkan kepada kosa kata dan terma yang selalu digunakan dalam urusan perniagaan.
Jadual kelas I saya:
Isnin, Selasa dan Rabu: Buku vol. 6
Khamis dan Jumaat: Business Chinese
Hadiah perpisahan dari laoshi.
Hadiah penanda buku, juga dari laoshi