Sambungan daripada post sebelum ini:
Pada hari tersebut, saya menaiki tren yang bergerak dari Sapporo ke Otaru pada pukul 4.30 petang.
*tiket tren dari Sapporo à Otaru = 640 yen sehala
(perjalanan sehala memakan masa 30-45 minit)
Pada hari tersebut, saya menaiki tren yang bergerak dari Sapporo ke Otaru pada pukul 4.30 petang.
*tiket tren dari Sapporo à Otaru = 640 yen sehala
(perjalanan sehala memakan masa 30-45 minit)
Alternatif perjalanan, kalian boleh beli tiket Sapporo-Otaru Welcome Pass
Saya menghabiskan masa di Otaru lebih kurang sejam dan
bergerak kembali ke Susukino, membeli belah di Tanukikoji dan ke Odori Park
untuk kali terakhir merasakan kemeriahan di tapak Sapporo Snow Festival.
Penat, memang penat. Sempat tidur dalam perjalanan tren pergi balik Otaru. Tapi, memang berbaloi pengembaraan tersebut dengan masa terhad yang kami ada. Awal esok paginya, kami bertolak ke Jozankei untuk bermalam di sana dan pulang ke Malaysia keesokan paginya.
Takino Suzuran à Otaru à Susukino à Odori
Penat, memang penat. Sempat tidur dalam perjalanan tren pergi balik Otaru. Tapi, memang berbaloi pengembaraan tersebut dengan masa terhad yang kami ada. Awal esok paginya, kami bertolak ke Jozankei untuk bermalam di sana dan pulang ke Malaysia keesokan paginya.
Perjalanan
rakan-rakan yang lain pula memilih untuk menghabiskan waktu siang ‘free & easy’
mereka di Nakajima Park, makan tengah hari di Susukino, shopping di Tanukikoji dan akhirnya bergerak ke Otaru.
Peta daripada laman rasmi Otaru City
Apa yang menarik di Otaru?
Peta dan imej daripada laman rasmi Otaru City
___________________________
Dengan masa yang amat terhad, perjalanan
kami ke Otaru ni kiranya trip jejak kaki saje lah. Takde explore mana pun. Tak pergi kedai music box, kedai gelas kaca
yang popular…
Kami fokus kepada kawasan Otaru Canal atau terusan Otaru. Orang kata
malam-malam jalan sini ‘romantic night’.
Pemandangan dalam perjalanan ke Otaru menaiki tren. Tren dia rupa macam KTM kita
Sampai di Stesen Otaru. Dekat sini, ada Tourist Information
Centre. Ada brosur juga disediakan. Mereka sangat membantu. Siap ‘highlight’kan
lagi dekat peta Otaru tempat menarik mana yang kami patut kunjungi.
Bergambar membelakangkan Stesen Otaru
Perkataan ‘Otaru’ 小樽 dikenalpasti berasal dari puak Ainu yang
bermaksud sungai yang mengalir melalui pasir pantai. Pembinaan terusan ‘Otaru Canal’ siap dibina pada tahun 1923 yang di mana Jepun
ketika itu dipengaruhi dunia Barat. Ia dibina untuk menyokong perkhidmatan
kapal-kapal perdagangan dari serata dunia pada awal abad 19 ke kepulauan Hokkaido.
Pada ketika itu, Hokkaido menyaksikan percambahan ekonomi yang mendadak dan
pertambahan populasi penduduk. Pelabuhan Otaru menyumbang kepada kemajuan
tersebut. Terusan ini adalah laluan air yang menyokong perkhidmatan perdagangan
di pelabuhan tersebut. Bersebelahan terusan ini, terdapat gudang-gudang yang
menyimpan hasil tanaman dan ternakan Hokkaido. Kini, bangunan gudang tersebut
telah dibaikpulih dan merupakan ciri unik pemandangan di terusan Otaru.
Kalau perasan dekat gambar tu, Otaru ni jalan dia lagi dahsyat licin daripada yang ada di Sapporo! Tak sampai sejam dekat Otaru, nampak ramai orang terjatuh. Diri sendiri pun jalan banyak kali nak tergelincir walaupun dah sarung 'ice cleat'.
Pada musim sejuk, Otaru
Canal merupakan tapak utama Otaru
Snow Light Path Festival (Otaru Yuki Akari no Michi). Otaru Canal ni jalan 30 minit pun dah cukup. Saya rasalah....Ini
tipsnya ...Nak diikutkan sini, Sungai Melaka lagi besar. Uniknya Otaru ialah bangunan lama dipulihara dengan baik serta pemandangan cahaya malam yang disinari dengan tiang lampu yang seolah-olah membuatkan kita rasa seakan-akan berada di Eropah.
Otaru ini bandar pelabuhan.
Makanya, sangat sesuailah kalau nak menjamu selera
makanan laut 'seafood’ ataupun ‘king crab’ yang besar gedabak tu. Harga mampu milik di sini.
Masjid Otaru dalam 1 km perjalanan dari stesen Otaru.
Pulang ke Sapporo
(Sumber gambar: Masnoor Mohammad)